Home > Blogs
Blogs
Blogs over onze thema's
Bij Vilan geven we trainingen en verzorgen we trajecten binnen de thema’s breinvriendelijk onderwijs, executieve functies, metacognitie, mindset, talentontwikkeling en veerkracht. We vinden het belangrijk dat onderwijsprofessionals hun kennis over deze thema’s up-to-date houden en zo onderwijs aan kunnen bieden wat optimaal aansluit bij de behoeften van leerlingen. In onze blogs delen we verschillende basisprincipes én verdiepende informatie waar iedere leerkracht van kan leren!

Bouwen aan veerkracht door het uiten van emoties
Emoties zijn een fundamenteel onderdeel van ons menselijk bestaan. Vanaf jonge leeftijd leren we emoties te herkennen, te begrijpen en uit te drukken. Voor kinderen kan het uiten

Het belang van klassenconsultaties
Het implementeren van onderwijsvernieuwingen kan een uitdagende taak zijn voor leraren en schoolbesturen. Vaak is het lastig om te weten waar te beginnen en hoe de vernieuwingen het

Feed-up als essentieel onderdeel van formatieve evaluatie
Feed-up is een onderdeel van het proces van formatieve evaluatie, wat een belangrijke rol speelt in het verbeteren van het leerproces van leerlingen. Het gaat erom dat leraren

10 Tips voor goed management in organisatieverandering
Verandering is onvermijdelijk in organisaties. Het kan gaan om veranderingen in de bedrijfsprocessen, in de technologie die wordt gebruikt of in de bedrijfscultuur. Veranderingen kunnen echter vaak moeilijk

Talenten ontwikkelen bij hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs
Kinderen zijn veerkrachtige wezens. Ze hebben de capaciteit om zich aan te passen aan veranderingen, te groeien en zich te ontwikkelen, zelfs in moeilijke situaties. Veerkracht is een

Executieve functies trainen bij kleuters
Executieve functies zijn de cognitieve vaardigheden die we gebruiken om ons gedrag te plannen, uit te voeren en te controleren. Ze zijn essentieel voor het succesvol functioneren in

Kijken door de talentenbril
Als leerkracht ben je niet alleen verantwoordelijk voor het overdragen van kennis en vaardigheden, maar ook voor het stimuleren van de ontwikkeling van je leerlingen op sociaal-emotioneel gebied.

Het belang van coaching door externen in het onderwijs
Coaching door externe professionals is een waardevol instrument voor leraren en onderwijsinstellingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Externe coaches zijn getrainde professionals die gespecialiseerd zijn

Effectiever leren door het hele brein te stimuleren
Het menselijk brein is een complex orgaan dat verantwoordelijk is voor het reguleren van alle functies van ons lichaam. Het is ook verantwoordelijk voor ons vermogen om te

De meerwaarde van intervisie en supervisie in het onderwijs
Intervisie en supervisie zijn beide waardevolle instrumenten voor professionele ontwikkeling en groei in het onderwijs. Deze vormen van begeleiding en reflectie bieden docenten en onderwijsprofessionals de kans om

Bouwen aan veerkracht door onderdeel te zijn van een kring
Kinderen zijn veerkrachtige wezens. Ze hebben de capaciteit om zich aan te passen aan veranderingen, te groeien en zich te ontwikkelen, zelfs in moeilijke situaties. Veerkracht is een

Hoger leerrendement door het trainen van executieve functies
Het is een bekend gegeven dat de executieve functies van leerlingen een belangrijke rol spelen in hun prestaties op school. Deze functies omvatten onder andere planning, organisatie, aandacht,

Executieve functies trainen door middel van samenwerkingsopdrachten
In het basisonderwijs is het van belang om niet alleen cognitieve vaardigheden bij leerlingen te ontwikkelen, maar ook hun executieve functies. Executieve functies zijn vaardigheden die nodig zijn

7 Hardnekkige neuromythen in het onderwijs
In het onderwijs is sprake van verschillende hardnekkige neuromythen. Maar welke van deze mythen zijn waar? En welke niet? In dit artikel bespreek ik de zin en onzin

Een wetenschappelijke beschouwing van organisatiecultuur
Iedere organisatie heeft een eigen cultuur. Maar wat verstaan we hier eigenlijk onder? En op welke manier kun aan de slag als je de cultuur zou willen veranderen?

De ontwikkeling van executieve functies aan de hand van 6 basisvragen
De ontwikkeling van executieve functies is essentieel voor leerlingen om goed in onze huidige maatschappij mee te kunnen draaien. Deze ontwikkeling is echter complex en vergt veel tijd

Coöperatief leren aan de hand van GIPS
Coöperatieve werkvormen worden op grote schaal ingezet op de basisschool. Maar wat is coöperatief leren eigenlijk? En waar moet een goede coöperatieve werkvorm aan voldoen? In dit artikel

De 7 gedachten die horen bij de leerkuil
Het proces van leren kan goed worden beschreven aan de hand van de leerkuil. De leerkuil geeft weer wat er met iemand gebeurt op het moment dat er

De kracht van groeitaal
Wat ben jij slim! Dat heb jij goed gedaan. Wat een mooie tekening! Knap hoor, 0 fouten. Hier staat een aantal voorbeelden van feedback en complimenten die vaak

De 6 principes voor krachtige breindidactiek
Binnen het onderwijs is steeds meer aandacht voor de processen die plaatsvinden in het brein van leerlingen als er iets geleerd moet worden. Om jouw lessen zo in