Activerend onderwijzen met behulp van Leren in 5 dimensies

Activerend onderwijzen met behulp van Leren in 5 dimensies

Het traditionele onderwijs is gebaseerd op het leerstofparadigma. Dat wil zeggen dat de leraar kennis overdraagt en hoopt dat dit...
Meer informatie
Breinvriendelijk onderwijs volgens de 6 principes van Kagan

Breinvriendelijk onderwijs volgens de 6 principes van Kagan

Er is steeds meer bekend over de werking van het brein. Zo weten we dat het brein zeer plastisch is...
Meer informatie
De ontwikkeling van executieve functies aan de hand van 6 basisvragen

De ontwikkeling van executieve functies aan de hand van 6 basisvragen

De ontwikkeling van executieve functies is essentieel voor leerlingen om goed in onze huidige maatschappij mee te kunnen draaien. Deze...
Meer informatie
6 principes voor krachtige breindidactiek

6 principes voor krachtige breindidactiek

Binnen het onderwijs is steeds meer aandacht voor de processen die plaatsvinden in het brein van leerlingen als er iets...
Meer informatie
De kracht van groeitaal

De kracht van groeitaal

Wat ben jij slim! Dat heb jij goed gedaan. Wat een mooie tekening! Knap hoor, 0 fouten. Hier staat een...
Meer informatie
De 7 gedachten die horen bij de leerkuil

De 7 gedachten die horen bij de leerkuil

Het proces van leren kan goed worden beschreven aan de hand van de leerkuil. De leerkuil geeft weer wat er...
Meer informatie
Coöperatief leren aan de hand van GIPS

Coöperatief leren aan de hand van GIPS

Coöperatieve werkvormen worden op grote schaal ingezet op de basisschool. Maar wat is coöperatief leren eigenlijk? En waar moet een...
Meer informatie
Een wetenschappelijke beschouwing van organisatiecultuur

Een wetenschappelijke beschouwing van organisatiecultuur

Iedere organisatie heeft een eigen cultuur. Maar wat verstaan we hier eigenlijk onder? En op welke manier kun aan de...
Meer informatie
7 Hardnekkige neuromythen in het onderwijs (en waarom we hier vanaf moeten)

7 Hardnekkige neuromythen in het onderwijs (en waarom we hier vanaf moeten)

In het onderwijs is sprake van verschillende hardnekkige neuromythen. Maar welke van deze mythen zijn waar? En welke niet? In...
Meer informatie