Executieve functies in het basisonderwijs
Executieve vaardigheden, een cruciale factor!
Executieve functies zijn essentieel voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen en spelen een cruciale rol in het basisonderwijs.
Dit containerbegrip omvat diverse cognitieve processen die leerlingen in staat stellen hun gedrag, gevoelens en gedachten effectief te sturen.
Deze sturing is cruciaal voor een succesvolle schoolervaring, omdat het leerlingen helpt zich te concentreren en zich te focussen op specifieke taken.
Het zijn dus vaardigheden, maar welke?
Executieve functies omvatten een breed scala aan vaardigheden.
Enkele belangrijke voorbeelden zijn:
- Emotieregulatie: Het vermogen om emoties te beheersen en te reguleren, wat essentieel is voor sociaal gedrag en het opbouwen van relaties.
- Taakinitiatie: De capaciteit om informatie en materialen te ordenen, wat bijdraagt aan een gestructureerde leeromgeving.
- Werkgeheugen: Het vermogen om tijdens een complexe taak informatie op te slaan, terug te halen en toe te passen
- Flexibiliteit: Het aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden en verschillende perspectieven.
- Planning en organisatie: Deze vaardigheden stellen leerlingen in staat om taken efficiënt aan te pakken en doelen te stellen.
- Timemanagement: Het proces van plannen en organiseren van de tijd die nodig is voor het uitvoeren van taken
- Metacognitie: Het vermogen om het eigen denken, handelen en leren te structureren en organiseren.
De ontwikkeling van de executieve functies
De ontwikkeling van EF is niet alleen van belang voor academisch succes, maar ook voor het sociale gedrag van leerlingen. Ze vormen de basis voor het ontwikkelen van zelfstandigheid, probleemoplossend vermogen en het vermogen om met anderen samen te werken. Deze vaardigheden zijn essentieel voor succes, zowel in de klas als in het dagelijks leven.
Start doelgericht in groep 1 en 2
De kindertijd is een cruciale periode voor de ontwikkeling van de nog zwakke executieve functies, aangezien de hersenen dan nog volop in ontwikkeling zijn.
Door deze op jonge leeftijd te trainen, stimuleert men niet alleen de cognitieve functies, maar ook de emotionele en sociale ontwikkeling van het kind.
Training en stimulatie van deze vaardigheden kunnen ook de slaapkwaliteit verbeteren, wat weer een positief effect heeft op de algehele ontwikkeling.
Waar begin ik?
Vilan, als onderwijsadviesbureau, speelt een essentiële rol in het ondersteunen van scholen bij de ontwikkeling en training van deze cruciale vaardigheden. Met een reeks van gespecialiseerde trainingen en adviesdiensten, helpt Vilan leerkrachten om de executieve vaardigheden van hun leerlingen effectief te ontwikkelen, wat leidt tot betere leerresultaten en sociaal gedrag in de klas.
Handige EF-trucs
De toepassing van executieve functies in de klas zijn zijn essentieel voor zowel leerlingen als leerkrachten. Het begrijpen van de basisbegrippen en afstemmingsinstrumenten van EF is de eerste stap in het creëren van een EF-vriendelijke leeromgeving.
Ken allereerst de basisbegrippen
Slimmer werken, niet per se harder werken: Het concept van ‘plannen van plannen’ benadrukt het belang van een gestructureerde aanpak in het onderwijs. Dit helpt leerlingen efficiënter en doelgerichter te werken.
Herhaalde oefening en het bouwen aan het langetermijngeheugen zijn cruciaal. Dit leidt tot automatisering van kennis en vaardigheden, wat essentieel is in het leerproces.
Het belang van korte, gerichte interventies, zoals twee minuten zelfreflectie, kan niet worden onderschat. Deze momenten zijn essentieel voor persoonlijke groei en zelfbewustzijn.
Reflectie op aannames, verwachtingen en overtuigingen over onszelf en anderen, en het begrijpen van de oorsprong van gedrag.
Welke cultuur heerst er in de klas?
Elk kind moet de kans krijgen om in een veilige omgeving te oefenen en fouten te maken, daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de cijfergeving. Wordt er rekening gehouden met de inspanning en vooruitgang? De feedbackcultuur binnen de klas is ook een belangrijk aspect.
Hoe is het lokaal ingericht?
Kunnen jullie antwoord geven op deze vragen? Een effectief klaslokaal is namelijk belangrijker dan je zou denken.
- Is het klaslokaal ingericht op een manier die leerontwikkeling bevordert?
- Zijn materialen toegankelijk en leeftijdsgebonden?
- Hoe effectief is de dagplanning?
- Sluit het lesmateriaal goed aan bij de behoeften van de leerlingen?
- Zijn er voldoende aanvullende materialen beschikbaar?
Is jouw school EF-slim?
De kernvraag die door dit alles heen loopt is: “Is jouw school EF slim?” Dit houdt in dat de school niet alleen de kennis en middelen heeft om executieve functies te stimuleren, maar deze ook actief en doeltreffend toepast in zowel het curriculum als in de dagelijkse praktijk.
Aan de slag met de EF training van Vilan?
De EF training van Vilan is een essentiële stap voor leerkrachten om hun klaslokalen EF-vriendelijk in te richten. Deze training voorziet in een grondig begrip van de executieve functies, de wijze van training en de neurologische fundamenten achter deze processen.
Wat behandelen we in onze training?
- Een diepgaand inzicht in wat executieve functies zijn en hoe deze zich ontwikkelen in de kinderhersenen.
- Hoe deze functies effectief te trainen en te stimuleren in het klaslokaal.
- Aanpakken die zowel gericht zijn op de individuele leerling als op het creëren van een ondersteunende leeromgeving.
Waarom kiezen voor Vilan?
- Onze trainingen zijn gebaseerd op uitgebreide expertise in het veld van executieve functies.
- We richten ons op praktische strategieën die je direct in de klas kunt implementeren.
- Onze benadering is afgestemd op jouw specifieke behoeften en die van jouw leerlingen.
Voor meer informatie of om een training te boeken, neem contact met ons op.